Eksa
Eksa
  Начало Eksa Новини Eksa Услуги Eksa Обекти Eksa Клиенти Eksa Отзиви Eksa Контакти EN Eksa
Eksa
Eksa
Eksa
Eksa
Eksa

ЕКСА

ЕКСА АД е сертифицирана по:
ЕКСА АД е вписана в Централен Професионален Регистър на строителя на Камара на Строителите в България за изпълнител на следните дейности:
ЕКСА АД членува в:

Новини

 Обновеният РЕМО „Етър“– Габрово беше представен от кмета на града
Обновеният РЕМО „Етър“– Габрово беше представен от кмета на града
прочети повече
Откриха ремонтираната Художествена галерия
Откриха ремонтираната Художествена галерия "Жорж Папазов" в гр. Ямбол по проект на ЕКСА АД
прочети повече
вижте всички новини

ЕКСА Търсене

Търси
 

СОФИЙСКО-ПЛОВДИВСКА КАТОЛИЧЕСКА ЕПАРХИЯ

Църковен католически комплекс с катедрала “Св. Йосиф” – София
  • Възложител : Софийско-Пловдивска католическа епархия

  • Проект (2002 г.)

  • Местоположение: гр. София, УПИ-14, кв. 194, м. “Западно направление”

  • Разгъната застроена площ: 4175 м2

  • Проектантски колектив: арх. К. Пеев, арх. Р. Рашков

Възложител: “Команс 2000”

Инвеститор:Софийско-Пловдивска католическа епархия

Времетраене на проектирането: 03.2002 г. - 07.2002 г.

Период на строителство: 2002 г. - в процес на строителство

Този текст е в пъти по-голям от подобни други текстове. Ако може малко да се съкрати.

ЕКСА изпълни идеен и пълен технически проект за църковен комплекс от две сгради и площад по части: Архитектурна, Вътрешен дизайн, ПСД.

Комплексът се състои от католически храм – катедрала “Св. Йосиф”, енорийски дом и две подземни нива. Катедралата по задание е зална сграда с балкон-галерия за около 500 души, отговаряща на нормативните изисквания за концертна зала от среден клас. Енорийският дом по същество е триетажна постройка с административни и жилищно-стопански функции. Първото подземно ниво представлява полусутерен, открит на север и на изток към археологичексите разкопки. В него са разположени неделно училище, сервизни помещения и паркинг с ограничен достъп. Вторият сутерен е предназначен за паркиране на външни посетители и за трафопост.
При обемно-пространственото изграждане се налагат следните изисквания и ограничители, включващи задължително разделяне на функциите: храмовата – богослужебна, и обслужващата – административно-жилищна. Това предопределя съществуването на два основни обема, свързани Г-образно. По изискване на НИПК основната застройка не трябва да “стъпва” върху археологията, ето защо външните стени и на двете подземни нива отстъпват от разкритата “сграда на митницата”. В тази част на имота няма сгради върху подземните нива, а се оформя малък площад - “пиацета”. Това преходно, публично пространство в североизточния ъгъл на имота е затворено от юг и запад от Г-образното застрояване и е заобиколено с двойна аркада. Така композицията от обеми нараства от североизток към югозапад и получава своята кулминация в кулата – камбанария, ситуирана в точката на допиране между катедралата и дома. В подножието на “кампанилата” се оформя проход. В зоната на подхода от метростанцията ще бъде разположена статуя на папа Йоан XXIII.

Във функционално отношение комплексът е решен с къси и ясни връзки, използвана е мрежа от оси. Спазени са изискванията за ограничен достъп до отделни части на обекта, осигурени са необходимите аварийни изходи.
На балкон-галерията е предвидено място за още 170 стола и църковен хор от 24 певци с ръководител-органист. Срещуположно на стълбището е стаята за подготовка на хористите. Двете крила на балкона падат амфитеатрално, целта е да има поглед към водещия службата. Осветлението е решено богато и равномерно, чрез лентово разположените отвори на базиликалното покритие и през високи шлицове на всяка ос на северната и южната фасада. Своеобразен акцент в това отношение представлява голямата розета над входа на западната фасада-витраж. В работна фаза се предвижда изпълнението на акустичен проект.

Кулата-камбанария изпълнява композиционни и естетико-художествени задачи, свързани и с традицията, тъй като “камбанният” звук, призоваващ богомолците, ще се възпроизвежда по електро-акустичен начин.
Вторият етаж не е застроен изцяло, с цел понижаване на етажността на изток към аркадата и археологията. Така по цялата дължина на сградата, от изток, се оформя панорамна тераса, представляваща покрив на съответната част от първия етаж.

Автомобилният достъп до енорийския дом и зареждането му се осъществяват през първото подземно ниво; съществуващата рампа на гаражите под бул. “Т. Александров” се продължава с един вираж. По този начин се преодолява необходимата денивелация и се влиза в служебния паркинг, където са осигурени места за автомобили и микробуси. Той се ползва от служителите и VIP-гостите на дома и има отделна вертикална комуникация.
На същото ниво са разположени четирите зали на неделното училище със самостоятелен достъп от север. Те могат да се обединяват и разделят чрез подвижни стени, за нуждите на различни (по броя на присъстващите) прояви

На второто подземно ниво се намира паркингът за външни посетители на комплекса. Той разполага с 39 места за леки автомобили. Предвидени са помещения за котелно, трафопост, охрана и склад. Това ниво се обслужва от рампа и вход-изход за автомобили, разположени от север, а вертикалната комуникация, свързваща първи сутерен с катедралата, е продължена и до това ниво.

Архитектурният образ е повлиян от класическите пропорции на Флорентинския ренесанс - главно при изграждането на фасадите на катедралата и колонадата-аркада, ограждаща площадното пространство, както и при декорацията на настилката на “пиацетата”. Формата е стилизирана и изчистена, а ползването на съвременни материали и технологии осъществява диалога между миналото и съвременността. Този подход е колкото либерален, толкова и толерантен към традицията в строителството на католическите храмове. Той е адаптивен към урбанистичния контекст и позволява едно органично решение, внасящо необходимото спокойствие и тържественост в квартала.

Съвременният образ на архитектурния комплекс се подчертава от завършващите части на сградите и кулата, стилизираните контрафорси, хоризонталното членение на облицовката, изпълнено от два вида естествен материал – камък, на ивици. Внасянето на материали като стъкло и неръждаема стомана, както и най-модерната дограма също ще допринесат за актуалността на нейното звучене, в хармония с новото, ускорено застрояване на “Западното направление” на гр. София.


ПРЕПОРЪКА ОТ СОФИЙСКО-ПЛОВДИВСКА КАТОЛИЧЕСКА ЕПАРХИЯ
Отзиви
 


назад
Eksa
Eksa
English version WebDesignBG         © ЕКСА АД - Всички права запазени
Eksa